​​Ønsker du meg til ditt arrangement trykk her.

ANMELDELSE

Ukens platenyhet:
Anne Charlotte Fremmegård - Endelig fremme

jeg vil synge for deg! TA GJERNE KONTAKT

Copyright  © Anne Charlotte |  Design © Anne Charlotte

​​​Anne Charlotte Fremmegård er ei 29 år gammel jente fra Spydeberg i Østfold som alltid har likt å synge. Nå er hun ute med sitt debutalbum som er blitt ei danseglade plate med den treffende tittelen "Endelig fremme".

​​Anne Charlotte var på besøk her i For Swingende allerede sommeren 2013 og da hadde hun med seg keyboardet sitt og et knippe innspillinger gjort hjemme i stua hennes i Spydeberg. Mye har skjedd siden den gang, og det hele har resultert i et flott CD-album med kun egenskrevne låter og som oser av danseglede fra begynnelse til slutt. Innspillingene har hun gjort i studioet til Eivind og Anne May Riseth i duoen 2gether, og Anne Charlotte har laget ei plate som burde passe perfekt for dansebandpublikummet som sverger til den tradisjonelle dansebandstilen. Her finner vi fengende swinglåter og roligere og mer følsomme ballader innimellom, alle sammen skrevet av Anne Charlotte selv, både tekster og melodier. Temaene spenner fra gamle biler og ungkarsliv til savn, forelskelse og vennskap. Jordnære og lett oppfattelige tekster som er lette å synge med på og som fester seg lett i hodet, ledsaget av melodier som skapt for dansefoten.

Plata inneholder totalt 12 låter, og her kan jeg nevne titler som "Barndomsminner", "Livets timeglass", "Sommern er herlig" og "Ai ai ai". Eivind Riseth har vært produsent og tekniker og det er også 2gether som står bakom kompet og koringa på plata. Eivind er forøvrig også med på en duett i låten "Vennskap".

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Kom hør mitt hjerte
- Innledningssporet på plata som er en fresk swinglåt som handler om en søt kjærlighetshistorie som har sin spede begynnelse på den god gammeldags bygdefest, så her er det sikkert mange som burde kunne kjenne seg igjen.

Hvorfor
- Her blir det straks mer varsomt og følsomt igjen når Anne Charlotte synger om savnet etter noen som har gått bort. En låt med sterk kontrast til mye av det andre materialet på plata og som derfor bryter fint opp som et litt annerledes innslag. Det er noe som hører naturlig hjemme på enhver god dansebandproduksjon, for alt skal og bør ikke bare være tjo og hei.

Tut og kjør
- På tide med en gladlåt igjen, og på denne så fikk Anne Charlotte inspirasjon fra en gammel veteranbil som hun fikk øye på da hun var med produsenten sin på middagsutflukt. En danseglad og fengende låt som oser av nostalgi og lidenskap for gamle biler.

Jeg er mektig imponert over hva Anne Charlotte har oppnådd på denne plata, og det som imponerer mest er nok hennes evne til å skrive og komponere så mange egne låter med såpass god kvalitet. Også her er det selvsagt noen låter som stikker seg litt mer fram enn andre, men jevnt over er det ei veldig sterk plate hvor dansbarheten helt klart står i sentrum. Anne Charlotte har også ei personlig og behagelig stemme, myk og feminin. Jeg har hørt gjennom plata noen ganger og har funnet flere fine låter som har festet seg i minnet, og når jeg skal kaste terning, så ender jeg opp på en bunnsolid 5`er, det har hun fortjent. Jeg håper heller ikke dette blir den eneste plata fra denne blide og sympatiske Østfoldjenta, dette må vi få mer av, så jeg krysser fingrene for at dette har gitt henne mersmak nok til å produsere mer musikk med tida. At Anne Charlotte er ei jente med et stort potensiele i dansebandbransjen, er det ihvertfall ingen tvil om, og som en liten oppfordring til slutt, så er hun i skrivende stund på jakt etter musikere som hun kan synge og spille sammen med, så er det noen som kjenner sin besøkelsestid på det området, så er det bare å ta kontakt med For Swingende så skal jeg formidle kontakt videre. Plata kan forøvrig kjøpes over nett, viahjemmesida til Anne Charlotte som du finner på www.annecharlotte.net .